Blog og læring i Gymnasiet

Blog og læring i Gymnasiet

søndag den 6. oktober 2013


Emne for denne blog: Bloggen som læringsredskab samt implementering af IKT i Gymnasieskolen

1)

Indholdet i denne blog kommer til at være centret omkring hvilke muligheder jeg ser - det skal jo være personligt ;-) for at anvende blogs som læringsredskab i gymnasieskolen, specielt i fagene Matematik og Historie. Som blogger håber jeg imidlertid på feedback fra netop DIG så jeg kan få aflivet de værste af mine ideer…. Jeg vil altså blogge med det formål at blive klogere på om det at blogge skal integreres i min undervisningspraksis.

2)

Desuden kan du forvente nogle indledende og meget overordnede overvejelser omkring hvordan jeg tror pædagogisk anvendelse af IT (herunder blogs) vil kunne implementeres mere generelt på skoleniveau i gymnasieskolen Jeg har nemlig aftalt med MIL-studerende Mette Karmann at vi skal kigge hinanden lidt i kortene for dermed at finde et evt. fælles grundlag for en opgave omkring dette emne...

Tja… Nu ved du i hvert fald lidt om hvad du kan forvente rent emnemæssigt - hvis du læser videre….

ad 1)

Efter indledningsvist at have læst om blogs som læringsredskab i Dohn og Johnsen er jeg ret overbevist om at mit fokus mht. formål  for mine elever bliver (hovedtype 1) omkring Faglig forståelse samt (hovedtype 2) omkring opøvelse og udførelse af faglige færdigheder og generelle kompetencer. Det er der jeg umiddelbart ser en mulig anvendelse inden for mine undervisningsfag.
Denne blogs formål er imidlertid snarere et forsøg på en kobling af MIL-uddannelsens faglige emner og erfaringer/viden fra egen undervisningspraksis - dvs. svarende til hovedtype 3 i Dohn og Johnsen 

Min første tanke om det at blogge i forhold til min egen praksis er om bloggen kunne være det sted videoerne fra flipped classroom skal ses og diskuteres i?
 - jf. diskussionen i gruppe 6 under opgave 1.1 i firstclass

Ingen kommentarer:

Send en kommentar