Blog og læring i Gymnasiet

Blog og læring i Gymnasiet

torsdag den 10. oktober 2013


Nu har jeg forsøgt mig med at kreere et fagligt skriv med diverse cast osv. i flipped classroom -ånden på et af mine Matematik-hold. Tanken var at eleverne så kunne blogge omkring indholdet for at øge forståelsen... men jeg tror ikke på at det kommer til at virke i praksis... faktisk så lidt så jeg er i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet vil kaste mig ud i forsøget... Min vurdering er at indholdet stadig kræver at man sidder sammen fysisk og arbejder med forståelsen og at jeg kan træde til og give uddybende forklaringer efter behov... til gængæld mener jeg at brugen af diverse cast som erstatning for mange gennemgange på klassen er et fremragende undervisningsdifferentierinsgsværktøj som samtidig aktiverer eleverne i langt højere grad i såkaldt aktiv lytning og gruppediskussion :-) Men det har jo intet at gøre med blogging som undervisningsredskab for mine elever!
Spørgsmålet er så om det er indholdet (teoretisk sammenhæng mellem integraler og arealbestemmelse) som vi behandler pt. der er skyld i missæren... måske et mindre teoretisk fagligt indhold med knap så tung matematisk notation kunne virke sammen med blogging? Jeg må give det et skud igen når indholdet ændrer karakter.... jeg skal jo nok selv kunne se ideens potentiale inden jeg kan overbevise mine elever om det fornuftige den ;-)

Nu vil jeg så overveje potentialet i blogging - som undervisningsredskab i forhold til mine elever - indenfor mit andet fag Historie....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar